Som gravid er du særligt udsat for at få forstoppelse. Din tarm er et vanedyr og de ændringer din krop udsættes for… herunder måske ændret kost… kan føre til forstoppelse.

Dertil kommer, at det daglige jerntilskud, som Sundhedsstyrelsen anbefaler, kan give træg mave. Det samme gælder for syreneutraliserende midler, som du måske tager mod sure opstød og halsbrand.

Jo længere du kommer hen i graviditeten, jo mindre plads er der til tarmene, der skubbes både op og ud til siderne, hvilket besværliggør deres arbejde. Og pga. hormonforandringerne bliver selve tarmbevægelserne, også kaldet peristaltikken, lidt sløvere og langsommere.

Alt dette kombineret øger risikoen for forstoppelse. Udover at forstoppelse er ubehageligt og kan være smertefuldt, er det rigtig skidt for bækkenbunden. Den bliver presset, når du presser!

 

Den gode fordøjelse hænger sammen med fysisk og psykisk velvære

Mange oplever, at det gode humør vender tilbage, og at evt. hovedpine og andre gener forsvinder som dug for solen, når de slipper af med forstoppelsen og tømmer tarmen helt 1-2 gange om dagen, som er det optimale.

Ny forskning tyder på, at bakterier i tarmen påvirker din hjerne så meget, at du kan udvikle depression, angstlidelser og glemsomhed. Du kan læse mere om dette her.

 

De gængse gode råd

Der findes mange gode råd mod forstoppelse på nettet. Det anbefales generelt:

  • at spise groft, grønt, varieret og sundt
  • at drikke rigeligt med vand
  • at holde pause med jerntilskud en uges tid eller indtil maven er i ro igen. Start op igen hver anden dag, eller skift mærke.
  • at dyrke motion, der fremmer fordøjelsen og dermed modvirker forstoppelse. Dette er der dog ikke videnskabeligt belæg for!

 

3 andre veje til bedre fordøjelse og mindre forstoppelse

 

1. Tag tilskud af probiotika, der har en positiv indflydelse på mave- og tarmfunktionen.

Tilskud af probiotika kan hjælpe ved forstoppelse under graviditet 1), ligesom det hjælper at spise præbiotisk mad. Der forskes lige nu meget i probiotika og præbiotika, da 70% af immunforsvaret bor i vores tarm.

Vedr. valg af probiotika: Det er absolut ikke ligegyldigt, hvilke probiotika du vælger. Det er en fordel at få så mange forskellige slags gode bakterier indenbords som muligt. Dernæst skal man kigge på, hvor mange milliarder bakterier, der er pr. kapsel – jo flere, jo bedre. Vi anbefaler Udo’s Choice High-Bifido.

Vedr. præbiotisk mad: Der er kommet en del kogebøger med fokus på, hvordan du laver god præbiotisk mad. Vi synes især godt om denne lille enkle sag: “Mad til glade tarme”.

 

2. Tag magnesiumtilskud

Magnesiummangel giver forstoppelse. Derfor vil et tilskud af magnesium virke som afføringsmiddel.

Magnesiums afførende effekt kommer fra følgende mekanismer:

  • Magnesium får musklerne i tarmene til at slappe af – herunder lukkemuskler mellem tyndtarm og tyktarm, samt tyktarm og endetarm. Dette medfører, at føden og afføringen kan passere gennem fordøjelseskanalen uden uhensigtsmæssige blokeringer forårsaget af spændte muskler.
  • Magnesium tiltrækker vand i tyktarmen, og det medvirker til at blødgøre afføringen, så den nemmere kan skubbes frem via peristaltikken (tarmbevægelserne). Af samme grund skal du både have nok magnesium og nok væske.

Valg af magnesiumtilskud:

Magnesia (magnesiumoxid) ordineres ofte mod forstoppelse. Men forbindelsen er meget svær at optage, og den hjælper ikke på kroppens magnesiumstatus.

Vælg et Magnesium-produkt der også indeholder B6, med mindre du i forvejen tager et B kompleks. Nogle tilskud indeholder flere magnesiumformer, som sikrer en høj optagelighed og udnyttelse. Vi anbefaler det danske kvalitetsprodukt PurePharma M3.
Overdosering forekommer meget sjældent ved doser under 2.000 mg og med normal nyrefunktion. Hvis der indtages mere magnesium end kroppen kan optage, især i forbindelse med magnesiumholdige afføringsmidler, kan der optræde – tadaa – diarre. Så nedsætter du blot dosis, til din afføring er hverken for hård eller for blød.

 

3. Massage

Læg dig på ryggen og slap godt af. (PS: smart at tisse af inden du starter mavemassagen 🙂

Massér nu stille og roligt din mave med cirkelbevægelser – rundt om livmoderen hvor tarmen ligger. Det vil muligvis hjælpe på din forstoppelse, at du slapper af i muskler og underliv.

Godt tip! Massér med Magnesium Bodybalm, der virker muskelafslappende, og samtidigt dækker et eventuelt magnesiumunderskud.

Når nu vi er ved massagen, har vi lyst til at pege på, at du i yogaen kan finde øvelser, der er gode for fordøjelsen, da de medfører en “massage” af indre organer. Jeps.. også af den grund er vi vilde med yoga 🙂

Kilde:
1) Studie probiotika
Illvid.dk